Tugasan Individu: 10 Gambar Inovasi & Teknologi Dalam Pendidikan (Pendidikan Khas)

1. SmartVision 3 Adalah Telefon Android Untuk OKU Penglihatan

Ketidakupayaan penglihatan yang dihadapi oleh segelintir masyarakat tidak membataskan mereka untuk menggunakan telfon pintar. Hal ini adalah kerana penggunaan telefon merupakan keperluan pada masa kini. Untuk penggunaan telefon , terdapat teknologi yang diciptakan mengikut keperluan golongan yang menghadapi ketidakupayaan penglihatan.
SmartVision 3 adalah sebuah telefon Android yang dibangunkan khusus untuk golongan OKU penglihatan dan warga emas. Walaupun ada skrin sesentuh, SmartVision 3 hadir dengan papan kekunci fizikal T-9 dengan tindak balas haptik.
Bukan itu sahaja, peranti ini turut hadir dengan ciri SOS untuk tujuan kecemasan. Selain itu beberapa aplikasi seperti pengecaman duit kertas, pengesan warna, pembaca buku, pengesan cahaya dan banyak lagi. SmartVision 3 turut hadir dengan dermaga pengecas khas supaya pengguna tidak tercari-cari port pengecasan.
Oleh itu, penciptaan inovasi telfon ini akan memudahkan urutan golongan yang menghadapi masalah penglihatan.
Sumber: https://amanz.my/2023405893/


2. Aplikasi Navigasi Waymap Untuk OKU Penglihatan Tidak Memerlukan GPS Atau Internet Untuk Berfungsi.

Terdapat beberapa aplikasi navigasi dan tongkat pintar yang direka untuk digunakan oleh golongan OKU penglihatan. Tetapi kesemuanya bergantung kepada sambungan GPS dan internet untuk beroperasi. Maka oleh sebab itu aplikasi Waymap telah dibangunkan oleh sebuah firma di UK dengan ia boleh beroperasi secara kendiri.
Sebaliknya Waymap bergantung kepada sensor pada telefon pintar untuk memberikan panduan navigasi yang tepat. Sensor barometer, accelerometer dan magnetometer peranti menjadi asas kepada sistem navigasi berasaskan inersia. Ini adalah sistem yang selama ini digunakan oleh peluru berpandu dan pesawat sebelum GPS digunakan secara meluas.
Menurut pembangun Waymap, sistem mereka ini mempunyai ketepatan sehingga 1 meter dan memberikan arahan navigasi menggunakan arahan suara yang dapat membantu OKU penglihatan. Walaupun direka untuk OKU, ia juga boleh digunakan orang ramai kerana sistem navigasi inersia mereka memberikan navigasi yang tepat di dalam bangunan yang biasanya sukar pada aplikasi yang bergantung kepada satelit GPS.
Waymap telah berjaya diuji oleh golongan OKU penglihatan di sistem kereta api bawah tanah di Washington DC. Aplikasi juga boleh digunakan percuma dengan data pengguna tidak akan disimpan bagi memastikan privasi. Pada waktu ini Waymap hanya boleh digunakan di Washington DC sahaja terlebih dahulu sebelum lebih banyak bandar dan peta ditambah.
Justeru, inovasi aplikasi navigasi ini membantu golongan OKU penglihatan dalam pelbagai aspek untuk menjalani kehidupannya.
Sumber: https://amanz.my/2022343346/

3. weWALK Ialah Tongkat Pintar Untuk OKU Penglihatan Dengan Integrasi Google Map

Bagi golongan masalah penglihatan, mereka memerlukan tongkat putih yang khusus bagi memudahkan pergerakan mereka. Dengan menggunakan tongkat putih, pergerakan mereka ke sesuatu destinasi akan menjadi lebih efisien.
Bagi golongan OKU penglihatan, weWALK telah dilancarkan dan ia adalah tongkat pintar yang hadir dengan integrasi Google Maps.weWalk disambungkan kepada tongkat yang biasanya digunakan oleh golongan OKU. Terdapat sensor ultrasonik yang mengesan halangan di hadapan pengguna. Pembesar suara yang disertakan pula boleh memberitahu pengguna kedai-kedai, lokasi menarik di sekitar mereka dan arahan navigasi suara Google Maps. Tongkat pintar ini dibangunkan oleh Kursat Ceylan yang merupakan seorang individu OKU penglihatan.
Oleh itu, perkembangan inovasi daripada tongkat putih kepada inovasi yang lebih canggih ini sememangnya membantu pergerakan golongan yang menghadapi ketidakupayaan penglihatan.
Sumber: https://amanz.my/2019217232/

4. Fingerread’ Membantu OKU Penglihatan Membaca Tanpa Braille

 Pada bulan Mei yang lepas, Google telah membangunkan aplikasi ‘Lookout‘. Aplikasi ini dibangunkan untuk membantu mereka yang OKU penglihatan. Lookout melihat kawasan sekeliling menerusi kamera dan kemudian mengenalpasti objek yang dilihat sebelum memberikan penerangan kepada pengguna aplikasi.
Baru-baru ini, versi ‘fizikal’ Lookout telah diperlihatkan. Ia bukan dibangunkan oleh Google, tetapi konsep gajet ini adalah sama seakan Lookout. Ia dinamakan sebagai fingerread. Gajet ini dibangunkan oleh para penyelidik dari MIT. Fingerread menggunakan kamera terbina untuk mengimbas teks dan ia akan dibaca dengan kuat melalui pembesar suara terbina. Ia akan membantu mereka yang OKU penglihatan membaca tanpa memerlukan braille.
Meskipun fingerread ini masih lagi prototaip. Tetapi usaha penghasilan gajet ini adalah untuk membuktikan projek konsep seperti ini dapat dijadikan produk kegunaan harian yang mampu milik. Hal ini sememangnya membantu memudahkan urusan seharian bagi golongan masalah penglihatan.
Sumber: https://amanz.my/2018185392/

5. TouchChat HD-AAC
Terdapat juga inovasi yang dicipta khusus untuk penyelesaian komunikasi berciri penuh bagi individu yang menghadapi kesukaran menggunakan suara semula jadi mereka. TouchChat direka untuk individu yang menghidap Autisme, Sindrom Down, ALS, apraksia, strok atau keadaan lain yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk menggunakan pertuturan semula jadi. 
TouchChat menyediakan pilihan Bahasa Inggeris, Sepanyol dan Perancis dalam satu apl, dan merupakan apl universal yang menyokong iPhone®, iPod® dan iPad®. TouchChat juga sesuai dengan kategori teknologi bantuan yang dikenali sebagai Augmentative and Alternative Communication (AAC) dan termasuk ciri yang sebelum ini hanya tersedia dalam peranti khusus yang jauh lebih mahal. Perkataan, frasa dan mesej dituturkan dengan pensintesis suara terbina dalam atau dengan memainkan mesej yang dirakam. Pelbagai suara tersintesis Inggeris, Sepanyol dan Perancis tersedia, membolehkan pengguna memilih suara yang sesuai dengan personaliti mereka sendiri. Kebanyakan suara adalah standard dan lain-lain boleh dibeli melalui kedai naik taraf dalam apl.
TouchChat boleh digunakan untuk individu yang mempunyai pelbagai keperluan akses. Termasuk dalam apl ialah: Penjejakan kepala bersepadu (*dengan model iPad/iPhone yang berkenaan), pengimbasan suis boleh dikonfigurasikan dan pelbagai ciri akses sentuh.

TouchChat memberikan individu keupayaan untuk menavigasi melalui set halaman dan bercakap mesej. Set halaman ialah halaman yang dipautkan, setiap satunya dibahagikan kepada beberapa butang. Butang diprogramkan untuk mempunyai tindakan tertentu, seperti menuturkan mesej, menavigasi ke halaman lain, menukar kelantangan atau mengosongkan paparan. Pelbagai set halaman disertakan dengan TouchChat:
Justeru itu, inovasi ini membantu perkembangan pembelajaran bagi individu yang menghidap Autisme, Sindrom Down, ALS, apraksia, strok atau keadaan lain yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk menggunakan pertuturan semula jadi.
Sumber: https://touchchatapp.com/apps/touchchat-hd-aac

6. Aplikasi Lamp Word For Life: Meningkatkan perbendaharaan kata
Bagi kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran iaitu tidak mempunyai kemahiran bersosial atau berinteraksi, mereka mempunyai kesukaran untuk meningkatkan perbendaharaan kata. Oleh itu, LAMP Words for Life® distrukturkan untuk membolehkan perbendaharaan kata dan kemahiran komunikasi bagi individu masalah pertuturan supaya berkembang dengan baik.
LAMP Words for Life® mempunyai beribu-ribu perkataan untuk menyokong komunikasi yang mantap. Ia membolehkan individu menyusun kata-kata untuk mengatakan apa sahaja yang mereka ingin katakan, menggunakan bentuk kata kerja dan kata sifat, dan menambah pengakhiran perkataan untuk menggunakan bahasa yang sama seperti penutur lisan. Mempunyai sistem komunikasi yang teguh walaupun individu itu adalah komunikator yang muncul, membolehkan perkataan dipelajari dengan cara yang akan selalu disebut pada peranti. Ia menyediakan laluan untuk pertumbuhan tanpa had tanpa perubahan dan pembelajaran semula sepanjang perjalanan. Terdapat ciri dalam apaikasi untuk memudahkan pembelajaran sambil mengekalkan konsistensi.
Dengan ucapan lisan, perkataan sentiasa dihasilkan oleh pergerakan motor yang sama. Pergerakan itu menjadi automatik jadi kita tidak perlu memikirkan cara menghasilkan bunyi tersebut. LAMP Words for Life® mengikut prinsip yang sama. Setiap perkataan dihasilkan oleh pergerakan motor unik yang kekal konsisten sama ada terdapat 10 perkataan atau semua perkataan yang ditunjukkan.
Justeru itu, inovasi aplikasi ini mampu mempertingkatkan perkembangan perbendaharaan kata bagi kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran.
Sumber: https://lampwflapp.com/p

7. Aplikasi Heat Pad
Aplikasi Heat Pad bertujuan ini mensimulasikan pelbagai permukaan sensitif haba bertindak balas terhadap haba di hujung jari anda. Sederhana, namun menghairankan santai dan menghiburkan. Aplikasi ini sesuai untuk meningkatkan daya kreativiti golongan autisme.
Beberapa jenis permukaan tersedia:
 Haba : Permukaan sensitif haba biasa
 Nyala : Api di hujung jari anda
 Fantasi : Biarkan corak bergerak menghipnotis anda...
 Langit : Awan yang menenangkan di hujung jari anda
 Logam : Pantulan krom berkilat
 Semangat : Membengkokkan Hukum Fizik, sungguh hipnosis...
 Pelangi: Warna psikedelik
 Cahaya: Permukaan bercahaya radioaktif
Meneroka pelbagai ciri-ciri khas yang disediakan dalam aplikasi ini merupakan sesuatu yang menyeronokkan. Hal ini secara tidak langsung merangsang daya kognitif terutamanya daya kreativiti bagi kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran.
Sumber: https://apps.apple.com/us/app/heat-pad-relaxing-surface/id445627681

8. Assistive listening devices (ALDs)

Bagi golongan masalah pendengaran, terdapat satu inovasi yang begitu menarik iaitu Assistive listening devices (ALDs). Peranti mendengar bantu (ALD) merupakan suatu peranti yang membantu menguatkan bunyi yang ingin anda dengar, terutamanya apabila terdapat banyak bunyi latar belakang. ALD boleh digunakan dengan alat bantuan pendengaran atau implan koklea untuk membantu pemakai mendengar bunyi tertentu dengan lebih baik.
Beberapa jenis ALD tersedia untuk meningkatkan penghantaran bunyi bagi orang yang mengalami kehilangan pendengaran. Sesetengahnya direka untuk kemudahan besar seperti bilik darjah, teater, tempat ibadat dan lapangan terbang. Jenis lain bertujuan untuk kegunaan peribadi dalam tetapan kecil dan untuk perbualan satu lawan satu. Semua boleh digunakan dengan atau tanpa alat bantuan pendengaran atau implan koklea. Sistem ALD untuk kemudahan besar termasuk sistem gelung pendengaran, sistem termodulat frekuensi (FM), dan sistem inframerah.

Sistem gelung pendengaran (atau gelung aruhan) menggunakan tenaga elektromagnet untuk menghantar bunyi. Sistem gelung pendengaran melibatkan empat bahagian iaitu sumber bunyi, seperti sistem alamat awam, mikrofon atau TV rumah atau telefon.
Bunyi diperkuat bergerak melalui gelung dan mencipta medan elektromagnet yang diambil secara terus oleh penerima gelung pendengaran atau telegelung (lihat bar sisi), penerima wayarles kecil yang terbina dalam banyak alat bantu pendengaran dan implan koklea. Untuk mengambil isyarat, pendengar mesti memakai penerima dan berada di dalam atau berhampiran gelung. Oleh kerana bunyi diambil terus oleh penerima, bunyi adalah lebih jelas, tanpa banyak bunyi latar belakang bersaing yang dikaitkan dengan banyak persekitaran mendengar. Sesetengah sistem gelung adalah mudah alih, membolehkan orang yang mengalami kehilangan pendengaran memperbaik persekitaran pendengaran mereka, seperti yang diperlukan, semasa mereka meneruskan aktiviti harian mereka. Gelung pendengaran boleh disambungkan ke sistem alamat awam, televisyen atau mana-mana sumber audio lain. Bagi mereka yang tidak mempunyai alat bantu pendengaran dengan telegelung terbenam, penerima gelung mudah alih juga tersedia.
Justeru itu, inovasi yang canggih ini memberikan dapat yang positif dari sudut sosial dan komunikasi bagi golongan masalah pendengaran.
Sumber: https://www.nidcd.nih.gov/health/assistive-devices-people-hearing-voice-speech-or-language-disorders#:~:text=Augmentative%20and%20alternative%20communication%20(AAC,that%20synthesizes%20speech%20from%20text.

9. Pad Sesentuh Surface Laptop Studio 2 Boleh Digunakan OKU Tiada Jari

Bagi golongan OKU fizikal, terdapat inovasi yang membolehkan mereka menggunakan komputer riba. Ciri yang paling menarik pada komputer riba ini terletak pada pad sesentuh baharu Haptic Touchpad yang disertakan.
Pad sesentuh ini mempunyai ciri ketercapaian Adaptive Touch. Apabila diaktifkan ia boleh mengesan sentuhan individu OKU yang tidak mempunyai jari. Pada demo yang dilakukan, Solomon Romney yang merupakan ahli pasukan rekaan inklusif di Microsoft menunjukkan tanpa teknologi ini beliau tidak boleh menggunakan pad sesentuh kerana tangan kiri yang kudung. Selepas diaktifkan barulah pad sesentuh boleh digunakan seperti beliau mempunyai jari.
Menurut Microsoft, Haptic Touchpad ialah pad sesentuh yang paling inklusif pernah dihasilkan setakat ini. Selain ciri ketercapaian, pad sesentuh ini boleh memberikan tindak balas haptik yang realistik pada keseluruhan permukaan. Pada waktu ini Haptic Touchpad hanya digunakan pada Surface Laptop Studio 2 sahaja.
Justeru itu, golongan OKU fizikal tetap berpeluang untuk menggunakan komputer riba.
Rujukan: https://amanz.my/2023415176/

10. Wearable Artificial Throat Aims to Help Mute People ‘Speak’

Bagi golongan masalah pertuturan, para saintis telah membangunkan tekak graphene tiruan yang boleh dipakai yang melekat pada leher dan mengubah pergerakan tekak menjadi bunyi.

Peranti ini dipanggil tekak graphene buatan boleh pakai (WAGT), dan ia melekat pada tekak pemakai seperti tatu sementara dan mengubah pergerakan tekak menjadi bunyi. Peranti yang mengesan dan mengukur pergerakan pada kulit seperti nadi dan degupan jantung telah wujud sejak sekian lama, tetapi ia tidak dapat menukar gerakan ini kepada bunyi dan ia terlalu tegar untuk dipakai untuk jangka masa yang lama.
Graphene yang ditulis laser pada kepingan nipis filem polivinil alkohol digunakan untuk mencipta peranti fleksibel kira-kira saiz lakaran kecil yang selesa melekat pada tekak pemakai. Elektrod menyambungkan peranti kepada lilitan lengan yang mengandungi papan litar, mikrokomputer, penguat kuasa dan penyahkod. Apabila pemakai meniru gerakan pertuturan tekak secara senyap, peranti menukar pergerakan itu kepada bunyi yang dikeluarkan. Pasukan ini percaya bahawa pada masa hadapan orang yang bisu boleh dilatih untuk menjana isyarat dengan kerongkong mereka bahawa peranti itu boleh diterjemahkan kepada pertuturan yang cair.
Hal ini sekaligus memberikan impak yang positif kepada golongan yang menghadapi masalah pertuturan.
Sumber: https://images.app.goo.gl/sPkSm5W5mqBgk7Ha9

Comments

Popular posts from this blog

Tugasan Individu: Pautan Video YouTube Berkaitan Inovasi & Teknologi Pendidikan